reklama

Autosedačky pre deti v Maďarsku povinné, avšak s výnimkami.

Vzhľadom na všeobecné zdôrazňovanie povinnosti používať detské autosedačky (aj) v Maďarsku a na dôvody nezavedenia tejto povinnosti na Slovensku, sa u mňa pred cestou na dovolenku objavila obava, či nemôžeme prísť k problémom pri ceste touto krajinou s tromi deťmi v aute, kde sú vzadu len dva trojbodové bezpečnostné pásy. Našťastie, maďarský zákon nie je obdobou slovenského neschváleného vládneho nariadenia a pamätá aj na potrebné výnimky.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (23)

Informácie sa mi zo začiatku nedarilo nájsť ani na internete, ale napokon mi pomohli na www.hungarytourism.sk (madarska.turistika@nextra.sk), odkiaľ mi takmer okamžite poslali výber najdôležitejších častí zákona riešiaceho túto problematiku, aj s prekladom a odkazom na znenie celého zákona na internete.

Podstata je v tom, že kým návrh slovenského nariadenia vlády bez akýchkoľvek upresnení stanovuje nutnosť použitia detskej autosedačky - a keď má niekto štyri deti, tak nech si okrem štyroch sedačiek kupuje aj mikrobus, resp. keď má v aute vzadu v strede len dvojbodový bezpečnostný pás, tak sa môže len čudovať načo a ako je k nemu treba použiť detskú sedačku - maďarský zákon pamätá na situácie, kde povinné použitie detskej autosedačky by mohlo byť pre rodičov vážnym problémom.

Použitie autosedačky pre dieťa teda v Maďarsku nie je povinné ak (48. § (5) b))
- pripevnenie detskej sedačky nie je možné kvôli technickému vybaveniu automobilu z výroby
- dieťa je možné dostatočne a bezpečne pripútať aj samotným zabudovaným bezpečnostným pásom
- ak vzhľadom na počet prepravovaných osôb (obsadené všetky sedadlá) sedia na 1 sedadle 2 deti, resp. nie je možné použitie sedačiek u všetkých detí (za účelom stanovenia maximálneho počtu prepravovaných osôb sa dve deti do 10 rokov počítajú za jednu osobu - 46. § (2))
- ak sa preprava uskutočňuje v taxíku, policajnom aute alebo sanitke (to by našincovi sotva nenapadlo - že podľa zákona sa majú riadiť aj policajti).

Maďarskí rodičia s väčším počtom detí sa teda nemusia obávať - jedným autom môžu odviezť aj 6 detí (do 10 rokov).
Je síce pravda, že tým trpí bezpečnosť; na druhej strane sa však človek s toľkými deťmi asi nebude premávať dennodenne na dlhé vzdialenosti, takže zníženú bezpečnosť pri jazde pravdepodobne kompenzuje podstatne nižším počtom najazdených kilometrov.

Do určitej miery sa dajú stanovené výnimky aj zneužiť - napr. ak rodičia s dvomi deťmi nemajú autosedačky, tak stačí ak si priberú dvoch stopárov a nepoužitie sedačiek je už z právneho hľadiska v poriadku (kto by to však robil).

Skrátka a stručne, rozdiel medzi maďarským a slovenským prístupom je v tom, že maďarskí zákonodarcovia pamätali na únosnosť svojich nariadení - aby boli akceptovateľné aj pre tých, na ktorých majú najväčší dopad (okrem ľudí s maximálne dvomi deťmi a poslaneckým platom sú tu aj ľudia s viac než tromi deťmi a nižšími než štandardnými príjmami).

Naopak, ignorovanie skutočnosti, že zákonné opatrenia majú byť únosné aj pre najviac postihnuté vrstvy obyvateľstva, sa stalo až chronickým nedostatkom našej predchádzajúcej vládnej koalície - a to až natoľko, že práve tento nedostatok najvýraznejšie prispel k jej koncu.

Deregulácia cien a zvýšenie DPH mali svoje opodstatnenie, ale následné dlhodobé znižovanie reálnej úrovne väčšiny podpriemerných miezd zamestnaného obyvateľstva sa stalo neúnosným pre veľkú časť týchto ľudí ( viac).

Diferenciácia (rozrôzňovanie) výšky starobných dôchodkov malo tiež svoje dobré dôvody, ale okamžité zníženie výšky nových, podpriemerných dôchodkov o desiatky percent nemohla väčšina takto postihnutých akceptovať ( viac).

Rovnakopercentná ("rovná", neprogresívna) daň má tiež svoju "logiku" a výhody, ale z nej vyplývajúce zníženie čistého príjmu u takmer polovice zamestnaných ľudí bolo za daných podmienok pre mnohých tiež neúnosné ( viac).

Nižšie invalidné dôchodky zdravotne relatívne menej postihnutých invalidných dôchodcov je v princípe tiež správnou zásadou, ale až viac než 50 %-né krátenie už raz priznaných invalidných dôchodkov bolo neúnosným nielen pre ich poberateľov, ale aj pre ústavný súd ( viac a tiež).

Pritom by sa v nejednom prípade stačilo pozrieť na to, ako danú problematiku riešili v iných krajinách a mať ochotu nechať sa poučiť...

Ospravedlňujem sa za odbočenie od pôvodnej témy, ale akosi "všetky cesty vedú do Ríma".

Jozef Bodnár

Jozef Bodnár

Bloger 
  • Počet článkov:  28
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Odporca čiernobieleho videnia a médiami pretláčaných povrchných pohľadov; človek nachádzajúci tak dobré ako aj zlé u pravice i ľavice, u veriacich i neveriacich ... Zoznam autorových rubrík:  DôchodkyEkonomikaPolitikaDETISféra duchovnáNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu